Maskinisten NR 2 2023 Reportage 8

WALLBERGS ÅKERI

"Bekvämt och bränslesnålt när Jörgen får välja"

"Jag hade kört en Case CX290 och senast en Case CX300D så jag visste vad jag skulle förvänta mig. Fin hydraulik, bra komfort och en väldigt driftsäker maskin"

Har man en gång börjat köra Case vill man inte ha något annat. Jörgen Paalanen på Wallbergs Åkeri är inne på sin tredje 30-tonnare från Case och trivs som fisken i vattnet bakom spakarna.

Jörgen Paalanen har kört grävmaskin i närmare 30 år, varav de senaste 14 år på Wallbergs Åkeri 
i Brennan, där han nu spakar en sprillans ny Case CX300E.

–Det blir mycket vägjobb; dikning, byta vägtrummor och schaktning. Just nu är jag i Umeå på ett vägbygge och om ett par veckor väntar ett liknande projekt i Örnsköldsvik. Man får åka dit jobben finns, konstaterar han.

Wallbergs Åkeri jobbar både med krossning och traditionell anläggning. Företaget sysselsätter runt 50 anställda och har verksamhet i stora delar av norra Sverige men är även etablerade i västsverige.

Maskinparken består av ett 80-tal maskiner i olika storlekar och märken. Grävmaskinerna är ofta i större storlekar kring 50 ton och hjullastarna runt 30 ton.

– Vi försöker hålla oss uppdaterade på maskinsidan och byter efter cirka 8 000 timmar. Förarens önskemål är viktiga men vi väger också in serviceställen när vi väljer maskiner. Eftersom vi är utspridda från Umeå ner till Göteborg är det viktigt att vi alltid har tillgång till service i närheten, säger Magnus Wallberg, maskinansvarig tunga maskiner på Wallbergs Åkeri.

 

 

 

 

 

Förarna är ofta involverade i maskinköpet och för Jörgens del innebar det en resa ner till Maskinias anläggning i Linköping för provkörning innan köpekontraktet var påskrivet. 

– Jag hade kört en Case CX290 tidigare och senast en Case CX300D, så jag visste vad jag skulle förvänta mig. Fin hydraulik, bra komfort och en väldigt driftsäker maskin, säger han.

Att det skulle bli en Case när det var dags för ny maskin var det ingen tvekan om.

– Jag ville inte ha något annat. Det jag gillar mest är förarmiljön och komforten men också att det är väldigt driftssäkra och bränslesnåla maskiner, säger han.

Bränsleeffektiviteten har blivit betydligt bättre på den nya E-modellen, jämfört med D-modellen som Jörgen körde innan.

– Jag ligger på mellan 11,5 och 13 liter i timmen nu. Förra maskinen låg runt 15-16 liter i timmen så det blir en hel del pengar att spara där. Ungefär en tank i veckan mindre än tidigare, säger han.

Något som också blivit bättre på E-serien är fler inställningsmöjligheter i de olika körlägena. Beroende på arbetsmoment kan Jörgen enkelt justera flödena för bland annat bom och sticka i menyerna.

– Står man och lastar en bil till exempel så kan det vara skönt att bommen går lite snabbare. Det märks faktiskt när man går in och ändrar, säger han. 
Jörgen Paalanen har hunnit köra maskinen i ungefär 500 timmar sedan han fick den och inom kort ska den utrustas med grävsystem från Moba och ytterligare belysning.

– Moba är nytt för mig, jag har hört mycket positivt om det och så ska det vara enklare för dem som ska göra modellerna. Det ska bli kul att prova något nytt, säger han. u

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tillsammans med våra kunder bygger vi framtida sverige

Våra strategiska grundstenar
  • Kompletta leveranser med kunderna i centrum
  • Engagerade och kompetenta medarbetare
  • Framåtanda är vår vardag, det driver utveckling